הייפראקטיב

בדיקת תוכנה ותשתיות ותכנות ל-QA לאקדמאים

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תעודה
  • אזור גיאוגרפי:
     גוש דן - זבוטינסקי 7 רמת גן מגדל משה אביב


מבוא:
כל בני האדם טועים. מי יותר ומי פחות אבל כולם טועים. יש טעויות אנוש שנזקן מועט – הכנת קפה לאורח עם כפית סוכר גדושה במקום שטוחה תדרוש לכל היותר הכנת הקפה מחדש. לעומת זאת ישנן טעויות שנזקן בלתי נתפס – עירוי דם שגוי עלול לגרום למות החולה. בהתאם לסכנה הגלומה בסוג השגיאה קיימים מנגנוני בקרה שמטרתם למנוע שגיאות, או לאתר אותן בזמן, בטרם יגרם הנזק – כך קיים למשל פרוטוקול רפואי מדויק לאופן מתן עירוי דם שכולל בדיקה כפולה של נתוני החולה והעירוי.

טענה נפוצה גורסת שמחשב הינו מכונה ואינו יכול לטעות. כל בעל מכונית ממוצע יודע שטענה זו אינה נכונה באופן מוחלט – מכונה מורכבת מחומרים ולכל חומר קיים בלאי והסתברות לתקלה שתוצאתה שגיאה. על אחת כמה וכמה מכונה חשמלית שמכילה שבבים אלקטרוניים. מעבר ליכולת המחשב לשגיאה סטטיסטית, תוכנת מחשב וחומרת מחשב מפותחים/מיוצרים על ידי בני אדם ואלה כאמור טועים על ימין ועל שמאל.

השאר/י פרטים ללא כל התחייבות וקבל/י את כל המידע אודות בדיקת תוכנה ותשתיות ותכנות ל-QA לאקדמאים.


אודות הקורס:
פרוייקטי מחשוב כרוכים בדרך כלל במורכבות רבה – פרוייקט מכיל לרוב פיתוח תוכנה חדשה ואינטגרציה שלה בסביבת תוכנה וחומרה קיימת. לא קיים פרוייקט שלא נופלות בו טעויות. ככל שהפרוייקט מורכב יותר כמות הטעויות גדולה יותר. התוצאה של טעות בפרוייקט מחשוב מכונה ’באג’. לאור המגמה המואצת של חדירת מחשוב לכל תחומי החיים נזקם של הבאגים הולך ועולה והתוצאות עשויות להיות חמורות מאוד – חיי אדם ונזק כלכלי עצום.

כך למשל קרה באוקטובר 1999 כאשר החללית האמריקאית Orbiter Climate Mars אבדה בחלל. החקירה גילתה שטעות תוכנה קטנה, שגרמה לשימוש במידות מסויימות לפי יחידות מידה אנגליות במקום יחידות מידה מטריות, גרמה לאובדן החללית ולנזק של 125 מיליון דולר. בדומה ב-1996 טיל אריאן בשווי 1 מיליארד דולר של סוכנות החלל האירופאית התרסק דקה לאחר שיגורו עקב באג בתוכנת הניווט של הטיל. ואילו באגים במכונת ההקרנה הרפואית Therac-25 גרמו למות המטופלים עקב רמת קרינה שגויה. בארצות הברית לבד מוערכים נזקי הבאגים השנתיים בקרוב ל-100 מיליארד דולר.

תפקיד איש ה-QA:
עד לשנות התשעים של המאה ה-20 לא היתה כמעט הגדרה נפרדת למשרת איש QA. התפיסה הרווחת בתעשיית ההיי-טק התיחסה לתפקיד ה-QA כתפקיד משני ופשוט מאוד שלא דרש כישורים או הכשרה יחודית. למעלה מכך, רבים סברו שמפתחי תוכנה וחומרה טובים יכולים למנוע בכלל את קיומם של הבאגים ולייתר את פונקצית ה-QA. באותה תקופה איש תוכנה וחומרה היה אמור למלא פונקציה זו כחלק משני למשימות השוטפות שלו.
כתוצאה מכך פרוייקטי תוכנה וחומרה רבים נכשלו. פרוייקטים לא הסתיימו בזמן, לא אושרו לקבלה על ידי לקוחות או גרמו לנזק בהפעלה בשטח עקב ריבוי באגים.

בשנות התשעים הלכה והתגבשה דיסיפלינה לתפקיד איש QA עצמאי – אדם שתפקידו העיקרי אינו לפתח את המוצר אלא לוודא את איכותו של המוצר במהלך תהליך הפיתוח ולאחריו. עם זאת עדיין היחס לתפקיד מצד מעסיקים ועמיתים מתחום הפיתוח היה מזלזל מה – התפיסה הייתה (ועדיין בחברות מסויימות) שכל אחד יכול למלא תפקיד זה, כמעט ללא כל רקע והכשרה. היחס לאיש ה-QA היה כאל ’בודק תוכנה’ זוטר שתפקידו לבצע בעיקר ’בדיקות קוף’ – דהיינו, ביצוע מטלות באופן חצי אקראי עם המערכת תוך ניסיון לאיתור תקלות. בנוסף כמות התקנים בחברות שהוקצתה לאנשי QA הייתה קטנה מאוד בהשוואה לכמות התקנים למפתחי תוכנה.

עם זאת בתקופה זו נעשה מאמץ מרוכז כדי לגבש מסגרת תיאורטית לשיטות ל-QA בכלל ובדיקת תוכנה בפרט. מאמץ זה הוביל בסופו של דבר לתואר ה-ISTQB הבינלאומי שמוכר כיום כסטנדרט בתחום. הידע הנלמד לקראת תואר ה-ISTQB מקיף את התיאוריה הנדרשת לתכנון, ניהול וביצוע בדיקות תוכנה ו-QA בפרוייקטי מחשוב.
ב-5 השנים האחרונות חל שינוי דראסטי במעמד איש ה-QA. חברות רבות בעולם, ובראשן מיקרוסופט וגוגל, הכירו בחשיבות העצומה של אנשי QA טובים והחליטו לשדרג את מעמדם בשני היבטים עיקריים:

● ראשית, רמת המשכורות של אנשי ה-QA הועלתה ומסלולי הקידום שלהם הורחבו – כעת איש QA יכל להתקדם גם לתפקידים ניהוליים בחברה בתחומי הפרוייקטים והשיווק בדומה למפתחי תוכנה.

● שנית, התקן לכמות אנשי ה-QA בארגונים הוגדל מאוד – בחלק מהחברות קיים כבר תקן של איש QA לכל איש תוכנה(!) ובמרביתם לפחות אחד ל-3.

מנגד הציפיות לכישורי המועמד לתפקידי ה-QA עלו גם כן בהתאמה – יותר לא מספיק לעבור קורס קצרצר במתודולגיות בדיקה ולקבל הסמכת ISTQB, כעת נדרש איש ה-QA להיות קודם כל בבסיס איש IT. למה הכוונה איש IT? הכוונה לאדם בעל רקע וידיעה נרחבת בתכנות בשפות מתקדמות, ידע בטכנולוגיות WEB וסלולר מודרניות ואף ידע ברשתות תקשורת וחומרה.

בניגוד לתואר ה-ISTQB שמכעט כל אחד יכול ללמוד עם מעט משמעת עצמית ושליטה באנגלית, הידע הטכנולוגי הרחב דורש כישורי למידה ואינטליגנציה מוכחת.

איש QA מודרני מעורב בכלל מחזור הפרוייקט – החל מתכנון המערכת הנדרשת, הגדרת ממשקי התוכנה ושיטת ההטמעה בארגון, דרך בדיקת מסמכי האפיון, בדיקת מרכיבי תוכנה וחומרה בסמוך לכתיבתם, בדיקות אינטגרציה בין מרכיבי תוכנה וחומרה חדשים וותיקים וסיוע ללקוח בבדיקות קבלה וניהול בדיקות שטח ב-beta sites.

התפקיד דורש כאמור ידע טכנולוגי נרחב, ידע במתודולגיות QA ובנוסף יחסי אנוש וכישורים בין אישיים מעולים. אף אחד לא אוהב לקבל ביקורת ווודאי וודאי לא להיות מוכח על טעויותיו. על אחת כמה וכמה אנשי תוכנה. כדי לתפקד בצורה טובה בממשק בין אנשי תוכנה, מנהלים, שיווק ופרוייקטים נדרש איש QA לדיפלומטיות מצד אחד ולביטחון עצמי ומקצועיות רבה מצד שני.

אנשי QA טובים יכולים להתקדם לתפקיד ניהול צוות בדיקות ובהמשך אף לתפקידי ניהול פרוייקטים, pre ו-post sale ותפקידי שיווק בארץ ובחו’ל.

מאחר שרוב בוגרי מדעי המחשב מהאוניברסיטאות אינם מעונינים בתפקידי QA (בעיקר על רקע סטיגמות שגויות שמקורן כאמור באופי תפקיד ה-QA בעבר) קיימת בתחום זה הזדמנות גדולה לבוגרי קורס הכשרה איכותי. זאת יחד עם הביקוש ההולך וגובר לאנשי QA בתעשיה מהווה כיום הזדמנות גדולה שכדאי לא להחמיצה.
תיאור הקורס

קורס ה-QA לאקדמאים נועד להכשיר אנשי QA איכותיים במיוחד שיוכלו למלא מגוון תפקידים טכנולוגיים בחברות תוכנה, start ups, חברות אינטגרציה וקבלני QA ובדיקות תוכנה חיצוניים.

קורס ה-QA לאקדמאים כולל 3 מרכיבי לימוד עיקריים:
הכשרת התלמיד ל-QA כללי והתמחויות יחודיות ב-QA לתחום המובייל וה-web:
● ראשית לומד התלמיד בסדנא מרוכזת את מתודולוגיות ה-QA וכלל הידע התאורטי והמרכיבים המעשיים הכלולים במבחן ההסמכה הבינלאומי ה-ISTQB.
● בנוסף עובר התלמיד סדנאות יחודיות בתחומים החמים ביותר בעולם ה-QA כיום: בדיקות WEB כלליות ובדיקות אתרי אינטרנט בפרט, ובדיקות יישומי מובייל תוך התנסות בבדיקות בפלטפורמות ה-iPhone וה-android כאחד ובמחשבי PC ו-MAC כאחד.
● מעבר לכך עובר התלמיד סדנת אוטומציה. תלמידים רבים שוגים במחשבה שאוטומציה משמעה תוכנה שבודקת באופן אוטומטי תקינות תוכנה אחרת ללא מעורבות יד אדם. האמת היא שאוטומציה בבדיקות תוכנה דומה להילוכים אוטומטיים ברכב. תיבת ההילוכים האוטומטית יודעת לשלב את ההילוך המתאים למהירות הנסיעה אך נדרש נהג שידע לנווט את הרכב ולשלוט בגז ובבלמים. בדומה מימוש אוטומציה משמעו שילוב כלי תוכנה מבוקרי אדם כאקט מסייע לתהליך בדיקת תוכנה ו-QA.

כל מסלולי הלימוד של  הייפראקטיב


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649