המכללה האקדמית בית ברל

תואר שני M.Ed בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תואר ראשון ,לימודי תואר שני ,לימודי חינוך והוראה ,לימודי תעודה
  • אזור גיאוגרפי:
     השרון - מרכז (כפר סבא)

 

 

תואר שני M.Ed בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית

 

 

מתוך כוונה להוביל את החינוך בישראל, אנו, במכללה האקדמית בית ברל, עושים את מירב המאמצים לזהות תופעות חברתיות מתפתחות ומגמות חדשות כלל-עולמיות, על בסיסן נבנות תכניות ודרכי פעולה שתומכות בשליחותנו – להכשיר את דור המחנכות והמחנכים הבא של ישראל. אנו גאים להיות המוסד הראשון – והיחיד בישראל, אשר קיבל את אישור המל”ג לפתוח תכנית לימודים חדשנית ומרתקת לתואר שני (.M.Ed) ב”חינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית.”

 

 

במה נעסוק בתכנית לימודי מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית?

 

 

מיינדפולנס, או “קשיבות” בעברית, היא מודעות מכוונת, ישירה ולא שיפוטית אל מה שקורה ברגע הנוכחי, “כאן ועכשיו”, תוך התמקדות בתחושות גופניות, ברגשות ובתכנים מנטליים. התרגול של מיינדפולנס מתחזק באימוני מדיטציה, שמובילים לרמות גבוהות של איזון, חוסן נפשי, חמלה ושלוות-נפש. מקורם של תרגולי המיינדפולנס במסורות בודהיסטיות עתיקות והם פותחו, נחקרו מדעית והותאמו לעידן הנוכחי; הקשיבות מוכיחה את ערכה הרב בחיים במציאות הפוסט מודרנית בה אנו חיים, המאופיינת בכאוטיות, תזזיתיות, ריבוי גירויים, מאבקים והצפה רגשית בלתי פוסקת, המאתגרים את תשומת הלב שלנו ואת יכולתנו להתמקד ולתפקד באופן עקבי.

 

תרגול מיינדפולנס נכנס בעשורים האחרונים אל המיינסטרים של העולם המערבי החילוני, ובמקביל, הפך לחלק בלתי נפרד מהחזון להתפתחותם העתידית של מערכות חינוך מתקדמות בכל העולם. אוניברסיטאות מובילות בעולם הקימו מרכזי מחקר למיינדפולנס, ופרקטיקות של מיינדפולנס מיושמות בהצלחה בבתי חולים, בתי ספר קליניקות לטיפול פסיכולוגי וגופים ממשלתיים בכל העולם. שלא במפתיע, העניין החינוכי במיינדפולנס הולך ומתרחב, ככל שמתברר שתרגולים אלה תורמים באופן משמעותי לחיזוק מיומנויות קשב, יכולת מיקוד, קוגניציה וויסות-רגשי, לצד שיפור התקשורת בין מורים לתלמידים.

 

 

למידה חברתית-רגשית (SEL או לח”ר) היא פרקטיקה פדגוגית שמיועדת לשפר את יכולות הוויסות-הרגשי, המודעות העצמית, הבנת האחר והתפקוד המושכל בסיטואציות חברתיות המחייבות הכרעה או בחירה. גם כאן, שורשי הפרקטיקה פילוסופיים-קדומים, אך בשנים האחרונות התגבשו לאוסף של שיטות ספציפיות הנשענות על תיאוריות פסיכולוגיות וסוציולוגיות מודרניות. רבות מתכניות הלח”ר מתבססות על הרחבת השפה הרגשית, טיפוח הפרספקטיבה והמודעות העצמית, ושימוש בסימולציה, דמיון מודרך ומשחקי-תפקידים. השפעת תכניות הלח”ר על מסגרות חינוכיות משמעותית וניכרת, ומתבטאת בשיפור גבוה ביכולות הוויסות הרגשי, שיפור באווירה ובאקלים שבמוסד, ביחסים בינאישיים ובהתמודדות עם דילמות ומצבים מורכבים – הן של התלמידות והתלמידים והן של המורים והמורות. במובנים רבים, למידה חברתית-רגשית, היא כיוון ההתפתחות המשמעותי ביותר לעתיד החינוך.

 

 

אמפתיה – אחד מייחודיה של הנפש האנושית, היא היכולת להרגיש, לדמות ולחשוב את הזולת – להיות אמפתית. העיסוק המחקרי-מדעי באמפתיה התרחב מאוד בשלושת העשורים האחרונים, במקביל לזיהוי הפעילויות המוחיות המקושרות לחוויה האמפתית; ומאחר ואמפתיה נתפשת כנטייה שניתנת לטיפוח, העומדת בבסיס ההכרה החברתית – באופן לא מפתיע, השאיפה לפתח יכולות והתנסויות אמפתיות, הגיעה גם למערכות החינוך.
האמפתיה קשורה באופן הדוק למיינדפולנס, משום שהיא מבוססת, בין השאר, על התבוננות קשובה לאחר ולעצמי והכרה בחוויה תחושתית-רגשית ישירה של הזולת.
במקביל, האמפתיה היא חלק בלתי נפרד מלמידה חברתית-רגשית, משום שהיא מאפשרת את הפרספקטיבה והכרת נקודת המבט של הזולת, הן בסימולציה והן כקוגניציה.
המודל הרב-שכבתי של האמפתיה, אשר בו נעסוק בתכנית, מניח בסיס מתודולוגי-דידקטי לתרגול ולהבניה של תכניות פעולה, והוא ישמש כקו מנחה לפיתוח-עצמי של תכניות לימוד על ידי משתתפי התכנית.

 

 

 

כיצד נראית מערכת הלימודים?

 

 

מרבית הלימודים יתקיימו במהלך יום מרוכז אחד בשבוע, במשך שנתיים (4 סמסטרים).

 

 

מועד התחלה – 28/12/2023

 

בשנת הלימודים תשפ”ד, הלימודים יתקיימו בימי חמישי בין השעות 13:00 – 20:00.
בנוסף, נדרשת השתתפות בשני ריטריטים-לימודיים של 3 – 4 ימים, במהלך שתי שנות הלימודים.

במסלול בלי תזה, נדרשת בחירה של שני קורסי-העשרה נוספים במהלך שתי שנות הלימוד (מתוך מבחר קיים במכללה); ובמסלול עם תזה – תיתכן דרישה להשלמה ב”שיטות מחקר” (תלוי בתזה).

 

 

 

 

למי מתאימה תכנית לימודי מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית?

 

 

 

למורות ומורים, מדריכות ומדריכים, מטפלות ומטפלים, שפועלים שמסגרות חינוכיות ומעוניינים/ות:
לתרגל קשיבות והתבוננות, כבסיס לחוסן-אישי ושכלול העבודה המקצועית.
להתוודע לתחומי מחקר ודעת חדשים ומרתקים (כולל האפשרות להתפתח כחוקרים/ות).
לאפשר לילדות, ילדים ובני-נוער, את המפגש עם דמויות משמעותיות, שתענקנה להם תחושת ערך ונראות – ותסייענה להם לפעול מתוך מודעות אישית וחברתית.
לפעול לשינוי המציאות – עבור הפרט, הכיתה, הקהילה ו/או החברה כולה  – באמצעות פעולה מיטיבה.

 

 

תנאי קבלה

 

 

  • תואר ראשון בממוצע 80 לפחות (85 בחלק המחקרי)
  • תעודת הוראה (תעודת “עובד/ת חינוך” תובא בחשבון במקרים מסוימים, להחלטת ועדת קבלה)
  • ראיון אישי
  • מוטיבציה גבוהה ומוכנות להצטרף לתהליך אישי ופדגוגי משמעותי.

 

 


כל מסלולי הלימוד של  המכללה האקדמית בית ברל


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649