לא לאלימות! לומדים את זה

מסתבר שהנשים אינן כה ענוגות ורכות כפי שאולי הן הצטיירו עד כה. מחקר חדש המשותף לאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת ניו-המפשייר קובע: נשים מגיבות בתוקפנות יותר מגברים

 

המחקר המשותף לאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת ניו-המפשייר מצא כי לנשים יש נכונות גבוהה יותר מאשר לגברים להגיב בתוקפנות חמורה כלפי התגרות מילולית או פיזית של בן-הזוג. אמנם פרופ’ זאב וינשטוק, מעורכי המחקר, מציין כי הגם שהממצאים אינם מחמיאים לנשים, אין מטרתם להפנות אותם נגדן, להאשימן או לגנותן. מטרת המחקר לעודד את הגורמים השונים לפעול לצמצום תופעת האלימות והתוקפנות בקרב שני המינים, "חשוב לנו להדגיש כי אלימות היא התנהגות מגונה ויש להכיר בכך ללא התניות, ובכלל זה ללא התניות מגדריות", אמר פרופ’ וינשטוק.

את המחקר ערכו פרופ’ זאב וינשטוק, כאמור, מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה ופרופ’ מורי שטראוס מאוניברסיטת ניו המפשייר, ""מחקר זה מעמיד בספק את הדעה הרווחת שגברים נוטים לאלימות יותר מנשים גם ביחסים אינטימיים,", אמר פרופ’ וינשטוק.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את כוונות התגובה של גברים ונשים להגיב לפרובוקציות מילוליות ופיזיות במצבים שונים הכוללים תגובה לפרובוקציות של בן/בת הזוג, אישה זרה וגבר זר והוא כלל 416 גברים ונשים ישראלים.

מהמחקר עולה ממצא תמוה, בעיקר בהתייחס לעובדות הסטטיסטיות (להלן); מהמחקר עולה כי נשים נכונות להגיב באופן החמור ביותר היא נגד פרובוקציות של בני-זוגן ואילו תגובתן המתונה ביותר תהיה נגד פרובוקציות של גברים זרים. אצל גברים המגמה הפוכה: כוונת התגובה המתונה ביותר היא לפרובוקציות של בנות זוגם והחמורה ביותר כנגד פרובוקציה של גברים זרים.

בהשוואת רמת כוונת התגובה של גברים ונשים כלפי בני/בנות זוגם עולה כי אצל נשים היא חמורה יותר מאשר אצל גברים. מתוך כך קבעו החוקרים את מסקנתם כי יש פוטנציאל גבוה יותר להסלמה של תגובות נשים לפרובוקציות מצד בני זוגן מאשר זה הגלום בתגובת הגברים לבנות זוגם. פרופ’ וינשטוק ציין שתי נקודות על רק ממצאי המחקר: "באלימות בין בני-זוג, תוצאות האלימות הן חמורות יותר לנשים מאשר לגברים. שנית, הגורם המנבא פגיעה בנשים הוא תגובותיהן התוקפניות כלפי בני זוגן. חשוב לנו להדגיש כי אלימות היא התנהגות מגונה ויש להכיר בכך ללא התניות, ובכלל זה ללא התניות מגדריות," אמר.

החוקרים הדגישו את חשיבות המחקר להכרה כי במקרים רבים אלימות בין בני זוג היא פועל יוצא של הדינאמיקה הבין-זוגית, כלומר -  האופן שבו הצדדים פועלים זה כנגד זה.

מחשש שכותבת מאמר זה, המאותגרת מבחינת המגדר, ומתוך רצון להימנע מקטלוג כהוכחה לתוצאות המחקר, נביא ללא אומר דברים נתונים סטטיסטיים בלבד, מהשנים האחרונות, כפי שפורסמו על ידי שדולת הנשים לרגל יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לרגל יום הילד הבינלאומי.

על פי נתוני למ"ס לרגל יום הילד הבינלאומי 2010, בשנת 2009, מתוך סך הילדים הרשומים במוסדות הרווחה תחת ההגדרה "תפקוד לקוי של המשפחה", 8% מהם נכללים בהגדרה "בעיות בתפקוד אב" ו-7% "בעיות בתפקוד האם".

1 מכל 10 נשים בישראל (10%) סובלות מאלימות במשפחה.

בשנת 2003 התקבלו במשטרה 20,086 תלונות בגין אלימות בין בני-זוג, בהן 13,858 (69%) תלונות של נשים נגד בני זוגן.




מאמרים נוספים בתחום מדעי החברה והרוח

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649