מקצוע לחיים- יש חיה כזאת?

עם פתיחת עונת ההרשמה ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, הכין עבורכם אורן הוברמן, פסיכולוג תעסוקתי במרכז לפיתוח קריירה של אוניברסיטת בן- גוריון בנגב, מדריך ייעודי לבחירת מסלול לימודים הכולל טיפים חשובים לקבלת ההחלטה המוצלחת ביותר עבורכם.

 מעטים הם ברי המזל שמשחר ילדותם היה ברור להם ייעודם בחיים. אחרים, עברו מספר תחנות בחיים אך טרם מצאו את שאהבה נפשם בתחום הלימודי-תעסוקתי. מסע כזה, אחר מציאת הייעוד- איננו פשוט ולעיתים אף מייאש. במקרה כזה חשוב להבין שאתם לא לבד, ושכדאי להשקיע את הזמן במחשבה ובחיפושים כדי למצוא את התחום המתאים ביותר לצרכים ולרצונות שלכם.

אז איך עושים זאת? ראשית, חשוב לזכור שלמרות שההחלטה על תחום ומוסד הלימודים חשובה מאוד, זו איננה החלטה גורלית. בעידן בו אנו חיים, שינוי בקריירה ובכיוון המקצועי הוא צעד מקובל ונפוץ, ולא אחת תחום העיסוק המעניין אדם כיום, ישתנה מהותית לאחר מספר שנים. לכן, עדיף להתייחס אל ההחלטה כרלוונטית לשנים הקרובות ולא כבחירה קריטית שתקבע את כל מהלך חייכם.

להרחיב את האפשרויות: לא להינעל על מקצוע מסוים

נקודת המוצא בהחלטה על מסלול הלימודים יכולה להיות אחת מהשתיים: "אני רוצה ללמוד X", או "אני רוצה ללמוד מקצוע שקשור לתחום ה-X". אם תבחרו באפשרות השנייה, יכולת הבחירה שלכם עשויה להתרחב משמעותית. לדוגמא אם אתם רוצים ללמוד מקצוע שקשור לתחום המחשבים תוכלו לבחור בין מדעי המחשב, הנדסת מחשבים, הנדסת תכנה, הנדסת מערכות מידע, הנדסת מערכות תקשורת ואפילו הנדסת תעשייה וניהול. אם תחליטו שמעניין אתכם ללמוד מקצוע שקשור לתחום הפסיכולוגיה תוכלו להתלבט בין פסיכולוגיה, מדעי ההתנהגות, מדעי הקוגניציה והמוח, סוציולוגיה-אנתרופולוגיה, חינוך וגם עבודה סוציאלית. בחירה בתחום אחד יכולה ליצור תסכול במידה ולא תתקבלו אליו כמו גם תסגור בפניכם דלתות לתחומים דומים מאוד שיכולים לתגמל אתכם במידה זהה ואולי אפילו יותר.

בחינה כנה של שיקולי לימודים

הגישה הבסיסית והנכונה בה יש לנקוט בעת בחירת מסלול לימודים ומקצוע, היא בחירה כנה ואמיתית שלא מושפעת משיקולים חיצוניים ורצון לרצות אחרים. כך למשל, יש אנשים הפונים ללמוד רפואה, הנדסה או פסיכולוגיה מתוך רצון לספק את הוריהם, ואילו ואחרים בוחרים במקצוע רק מתוך שיקולי סטטוס ויוקרה. חשוב להבין כי בחירת תחום לימוד שאינה נובעת ממניעים כנים ומהתאמה אישית מובילה לעיתים קרובות לנשירה בשלב מתקדם או מאוחר, עקב חוסר עניין, תסכול וחוסר מימוש עצמי.

 

להכיר את עצמך ולשאול שאלות:

בשלב ראשון, אתם צריכים לשאול את עצמכם מה באמת יעשה לכם טוב, מה באמת חשוב לכם והאם הכישורים הטבעיים והמיוחדים שלכם יבואו לידי ביטוי בקריירה אותה אתם רוצה לפתח. על מנת להבין מהו התחום המתאים עבורכם - רצוי להתחיל מבחינה כללית של תחומי העניין. עליכם להכיר וליישם את כישוריכם, נטיות לבכם והעדפותיכם. האם אתם פועלים באופן מיטבי בסביבת עבודה אינטנסיבית ומאתגרת או שתעדיפו סביבת עבודה נינוחה? האם יש לכם יכולות ניהוליות וארגוניות טובות? האם אתם מעוניינים בסוג קריירה אינדיבידואלי או קהילתי? האם אתם פריקים של מספרים ודיאגרמות, או מתחברים יותר לצד ההומאני והרוחני? את התשובות לשאלות הללו גבשו באופן מסודר כך שבשלב הבא תוכלו להבין טוב יותר מה התחום המתאים לכם ביותר.

להכיר את עולם המקצועות:

השלב הבא בבחירת מסלול הלימוד הוא להכיר את תחומי העיסוק הרלוונטיים ביותר עבורכם. לצורך כך, מומלץ להכיר לעומק את תחומי הלימוד השונים והאופק התעסוקתי שלהם באמצעות שיטוט באתרי מוסדות אקדמאיים שונים, פורומים מקצועיים, כמו גם להגיע להתרשם מימים פתוחים ולהתייעץ עם בוגרים, סטודנטים ואנשי מקצוע. מתוך ההיצע הקיים, יש לבחור במקצועות המעניינים אתכם ולאסוף עליהם כמה שיותר מידע הנוגע לאופי הלימודים, העבודה לאחר סיום התואר והתנאים וכן רמת התגמול הכספי בתחום. בנוסף, כדאי לבדוק את רמת הביקוש בשוק למקצועות הללו והאפשרויות להתפתחות ולהתקדמות הגלומים בהם. בחינה זו תחבר אתכם למציאות ותפרוס בפניכם אופציות ריאליות.




מאמרים נוספים בתחום כללי

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649