טיפול, צמיחה וגדילה דרך אומנות

טיפול באומנות מאפשר למטופלים להושיט בלא-מודע יד למטפל שלהם ולמשוך אותו פנימה אל תוך נבכי נפשם, וכל זאת בצורה אל-מילולית לחלוטין. קיימות שיטות רבות לטיפול באמצעות אומנות, לרוב הן נעשות דרך שימוש באומנות חזותית כגון: ציור, צילום, פיסול וכו`, אך לאחרונה גם מקצועות הבמה נכנסו לקטגוריה טיפולית זו. בתום היצירה מנתחים המטפל והמטופל את משמעותה ביחס למצבו הנפשי והעכשווי. למה התכוון כשבחר דווקא את הצבעים האלה, מהי המשמעות של הדמות המעורפלת שצוירה ברקע, מדוע נבחרה צורה הנדסאית מסוימת לעומת אחרת, למה הדמות שבחר לשחק התנהגה בצורה זו ולא אחרת? תואר שני בטיפול באומנות, מיועד לכל מי שמעוניין להעמיק את ידיעותיו בשיטות הטיפול הייחודיות הללו, ולהתמקצע בשיקום הנפש-דרך צבע, צורה ומשחק.

 

מהם השימושים הפסיכולוגים בטיפול באומנות:

עם התפתחותם של הפסיכולוגיה והמחקרים שנועדו לבחון את הרכב אישיותו של האדם והשקפת עולמו, עלה בהדרגה נושא פענוח הציורים של המטופלים. שימוש בצבע, צורה ודמות הפך במהרה לדרך שימושית להוות כחלון אל תוך מוחו ולבבו של המטופל, והקל על המטפל להבין אותו ולעזור לו, להוציא ממנו את מה שלא היה מסוגל לבטא במילים ובישירות. גם כיום, מטפלים שלא התמחו באומנות, מבקשים פעמים רבות ממטופליהם לצייר שלוש צורות בסיסיות: אדם, עץ, ובית (הידוע גם כמבחן HTP). דרך היצירות הפשוטות הללו ניתן ללמוד וללקט פרטים על כל מקרה, והדבר המדהים הוא ששני אנשים לעולם לא ייצרו את אותו הדבר. קיימות משמעויות רבות לאומנות שנוצרת ע"י מטופל: קווים חזקים מרמזים על אישיות קשה ולא מתפשרת, דשא חלק וצבוע ללא דופי מצביע על נטייה לכפייתיות, בית עם חלון סגור מסגיר סוד שקיים בבית וכו’. תוך כדי הטיפול מתשאל המטפל את המטופל לגבי אירועים שעבר ואיך הם קשורים ליצירה שלו. האומנות מקלה על המטופל להתגבר על טראומות, משברים, כעסים ואכזבות-בצורה חיובית ומתועלת לריפוי.

 

מהם הדגשים בלימודי תואר שני בטיפול באומנות:

מטרת לימודי תואר שני בטיפול באומנות היא להקנות התמחות, כלים חדשים ואמצעים למחקר לסטודנטים המשוועים לעזור למטופליהם דרך היצירה. מושם דגש רב בלימודי התואר על קידום תחום הטיפול באומנויות מעבר לכותלי המוסד הלימודי ולפיתוח דרכי טיפול חדשות. הסטודנטים יכולים לבחור תחום טיפולי המעניין אותם: אומנות פלסטית בה ינותחו ציורי ופסלי המטופלים, פסיכודרמה בו יוכלו להוציא המטופלים טקסט כדמות אחרת, לפתח אמפתיה ולזעוק אל האוויר מחשבות ורגשות שנמנעים מהם ביום-יום כשהם "עצמם", בפוטותרפיה- ינצרו המטופלים רגעים נבחרים דרך המצלמה וידברו עליהם ביחס לחייהם הפרטיים, ובטיפול בתנועה-יתחברו מחדש אל הגוף ביחס לזמן ומרחב, ילחמו בדימויי גוף שליליים ויתרפאו דרך מגע ובניית אמון וכבוד בינם לבין המטפל. 

 

מהי מתכונת הלימודים בתואר שני בטיפול באומנות:

תואר שני בטיפול באומנות נמשך בין שנתיים לשלוש. קיימים שני מסלולי לימוד: האחד כולל תזה ונמשך שלוש שנים בכדי להשלים את כתיבתה, ואילו השני אינו כולל תזה ונמשך כשנתיים. המסלול נטול התזה מחייב את הסטודנט לעבור מבחן גמר על מנת לקבל את התעודה הנחשקת: "בעל תואר שני בטיפול באמצעות אומנות". הלימודים כוללים בדרך כלל גם התנסות מעשית (בתשלום נפרד) כחלק מהתכנית ומהווה תנאי לקבלת התואר. מוסדות שונים וביניהם אוניברסיטת חיפה, מציעים בתוך מסלול תואר שני בטיפול באומנויות גם תכנית מיוחדת לאלו שרכשו כבר ניסיון בטיפול. תכנית זו מקבצת מטפלים מכל תחומי האומנות ללא הבדלי מגמות: אומנות חזותית, פסיכודרמה, תנועה או פוטותרפיה, בניגוד למסלול הרגיל אליו מתחלקות הכיתות ע"פ תחום התמתחותן. העובדה כי כבר רכשו ניסיון טיפולי פוטרת את כיתה זו מהתנסות אקטיבית בטיפול בזמן הלימודים.

 

איפה ניתן ללמוד תואר שני בטיפול באומנות:
תואר שני בטיפול באומנות ניתן ללמוד באוניברסיטאות הנבחרות ובמספר מכללות בארץ.
קיימים מסלולים רבים ומרתקים העושים שימוש יוצא דופן בכל תחומי האומנות על מנת לטפל ולהקל על המטופלים, כמו למשל ב"אוניברסיטת חיפה", המציעה מסלול
תואר שני בטיפול באמצעות מוסיקה, או לחלופין "המכללה האקדמית לחברה ואמנויות" בה קיים מסלול תואר שני בטיפול בתנועה ומחול, מסלול ששם דגש רב על הגוף כאמצעי לביטוי לא פחות ממילים. כל שנדרש מכם הוא להשאיר את פרטיכם באתר, ויועצת לימודים תחזור אליכם במהרה, ותמצא עבורכם את מוסד האופטימאלי אליו תוכלו להירשם ומשם-להמשיך ולהעשיר את ידיעותיכם בלימודים המרתקים והמגוונים של טיפול באומנות.   




לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649