לימודי מזרח אסיה – למה זה חשוב?- ציפי ב.

מזה שנים רבות צופים שסין העצומה תהפוך לאימפריה כלכלית, צבאית ומדינית, שתהפוך את מזרח אסיה לאזור המניע את הכלכלה העולמית.

 

בחירת תחום לימודים אקדמאים אינה פשוטה ולרוב מלווה בהתלבטויות. השאיפה היא ללמוד תחום מעניין, מעשיר וחווייתי, שייקנה מקצוע או יאפשר עסוקה בתחום לאחר סיום התואר. מכיוון שעלות הלימודים האקדמיים אינה מבוטלת ולפעמים דורשת לקיחת הלוואות לצורך מימונם, המטרה היא לבחור לימודים, שמעבר להיותם לטובת העניין וה"נשמה", יציעו אפשרויות תעסוקה ראויות לאחר קבלת התעודה. אחד מתחומי הלימודים שמאפשרים את שני הדברים: עניין ואפשרויות תעסוקה מגוונות לאחר סיום התואר, מתייחס ללימודי מזרח אסיה, הנלמדים במסגרת הפקולטה למדעי הרוח. 

לימודי מזרח אסיה הינם לימודים פופולאריים מאוד כיום, וזאת בעיקר בשל אופיו הייחודי של האזור בו שוכנת אוכלוסיה עצומה בגודלה, שמהווה כר נרחב לעסקים רבים. אוכלוסיה שמאחוריה היסטוריה מרתקת, מנהגים ייחודיים, הישגים מרחיקי לכת, תרבויות מפוארות ומדינות מרכזיות הבולטות בחשיבותן המדינית, כלכלית והתרבותית כאחד.

למי ששוקל לסחור עם אותן מדינות קיימת חשיבות רבה בלימוד האוצרות הרוחניים שמדינות מזרח אסיה הנחילו לאנושות (בתחומי המדע, הפילוסופיה, הרפואה, הטכנולוגיה, הארכיטקטורה, הדת ועוד), קיימת חשיבות ניכרת להבנת ההיסטוריה האנושית והמדינית המשפיעה על האוכלוסיות במדינות אלה כיום. בנוסף, לימודי מזרח אסיה מעניקים כלים מקצועיים לאלה העתידים לבוא במגע עם אוכלוסייה זו בתחום העסקי, המדיני, החברתי והתרבותי כאחד.

בעשורים האחרונים ניכרת מגמה ברורה של עלייה בחשיבותה המדינית, הכלכלית והחברתית של יבשת אסיה, עד שאפילו מדובר על המאה ה-21 כעל "המאה האסיאנית". ברמה המקומית, שלנו, אסיה הינה יבשת בעלת חשיבות רבה עבור ישראל והמזרח התיכון, בעיקר בהתייחס לתחומים כלכליים, צבאיים ופוליטיים. חוקרים רבים מתחומי מדע המדינה והיחסים הבינלאומיים סבורים כי מרכז הכובד של הכלכלה העולמית עתיד לעבור בשנים הקרובות מארצות הברית ואירופה לעבר מזרח אסיה, שבה השווקים מתנהלים בקנה מידה רחב ביותר.

מסיבה זו, קיימת כיום חשיבות גדלה ללימודי מזרח אסיה, המתקיימים בכל האוניברסיטאות ברחבי הארץ, כאשר מטרת תוכניות הלימוד הן העמקת הידע של התלמידים בנוגע לארצות אסיה המודרנית והכשרת כוח אדם איכותי ומיומן לבוא עימן במגע הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי, בתחומים מעשיים וגם לטובת תפקידי מחקר והוראה.

תואר ראשון ושני בלימודי מזרח אסיה

ניתן ללמוד לימודי מזרח אסיה לתואר ראשון בשני מסלולים: תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה או תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה – תרבות ושפה. סטודנטים שלומדים תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה, ייחשפו במהלך הלימודים לתרבויות, לשפות ולעמים השונים בחבל ארץ זה, מתוך הכרה בחשיבות הגדולה של חיזוק היחסים  של מדינת ישראל עם מדינות מזרח אסיה.

מזה שנים רבות צופים שסין העצומה תהפוך לאימפריה כלכלית, צבאית ומדינית, שתהפוך את מזרח אסיה לאזור המניע את הכלכלה העולמית. גם אם התחזיות לא יתממשו, עדיין קיימת חשיבות רבה לחיזוק הקשרים הפוליטיים והכלכליים של ישראל עם המדינות באזור זה, שהולכים ומתחזקים משנה לשנה. כמו כן גדל בהתמדה הביקוש לאנשים הבקיאים ברזי התרבות והתקשורת המילולית והתרבותית הסינית, הקוריאנית, היפנית וכו’, אשר יילמדו במהלך הלימודים להכיר את עמי האזור ולרכוש כלים מקצועיים שיסייעו ביצירת קשרים עסקיים, מדיניים, חברתיים עם תושבי מדינות מזרח אסיה.

החוג ללימודי מזרח אסיה מתבסס על לימודים עיוניים ולימודי שפה (סינית, יפנית, קוריאנית) ובסיום הלימודים לתואר ראשון, התלמידים ירכשו ידע בסיסי באחת מהשפות הללו ויוכלו לקרוא ולנהל שיחה יומיומית. לימוד התרבויות והשפות של אזור מזרח אסיה פותח דלת להבנת העמים המתגוררים במזרח אסיה, ומעניק כלים מקצועיים לאלה שיבואו איתם במגע בתחום המדיני, עסקי, החברתי והתרבותי בעתיד.

בוגרי תואר ראשון בלימודי מזרח אסיה יוכלו להשתלב במגזר הפרטי והציבורי העוסק בנושאים הרלוונטיים למזרח אסיה בתחומי יחסי חוץ, כלכלה, בטחון, תיירות, תקשורת, הוראה ומחקר. באפשרותם לעבוד במשרד החוץ ובמשרדי ממשלה אחרים כמו למשל משרדי האוצר והתיירות, באוניברסיטאות ובמכוני מחקר, בחברות המקיימות קשרי תיירות או מסחר עם מזרח אסיה.

לבוגרים שהרחיבו השכלתם בהיסטוריה ובתרבות מדינות מזרח אסיה, במיוחד ידיעת שפות, הדרך תהיה קלה יותר למצוא תעסוקה שתכלול שיתוף פעולה עסקי, מדיני, כלכלי או תרבותי עם מדינות שהפכו בשנים האחרונות למעצמות שמשפיעות בצורה רבה על היבטים מקצועיים בעולם כולו.




מאמרים נוספים בתחום מדעי החברה והרוח

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649