מדיניות ציבורית (תואר שני)

 מדיניות ציבורית הוא תחום מחקר רב-תחומי המשלב בתוכו מספר תחומי ידע. בראש ובראשונה מדיניות ציבורית נוטה לכיוון מדעי המדינה, אך היא משלבת בתוכה גם סוציולוגיה, ניהול, כלכלה, משפטים, תרבות וחברה. המדיניות הציבורית היא תחום החוקר קבלת החלטות, עיצוב, ייזום, יישום ניתוח וניהול של מדיניות ציבורית ברמה הטקטית והאסטרטגית.

מהי מדיניות ציבורית ? עבור מרבית האזרחים, המנהיגים נמדדים עבורם במדיניות אותה הם מנהיגים, מאחר שפעולות אלו הן אשר משפיעות בפועל על חיי האזרחים.                                                                                 

כיצד מתנהלת מדיניות ציבורית: בבחינת מדיניות ציבורית עומדים שלבים רבים אותם יש לקחת בחשבון.

Ø      תחילה, יש לבחון האם המדינה אמורה להתמודד עם בעיה מסוימת, האם יש מדיניות להתמודד עם בעיה מסוג זה. האם טיפול בבעיה זו אמור להיות תחת אחריותה של המדינה ועליה לתת מענה לבעיה זו.        

Ø       בשלב השני בוחנים את החלופות להתמודדות עם הבעיה, ובחירת החלופה המועדפת תוך בחינת אספקטים כלכלים, חברתיים, פוליטיים, פילוסופיים, תרבותיים ועוד, מאחר וכל שאלה או בעיה בתחום המדיניות תכלול מספר תחומי ידע שונים.  

Ø      בשלב השלישי בוחנים את הנעשה בשטח, כיצד יושמה התוכנית האם הצליחה או נכשלה ומדוע, ומה ניתן לעשות הלאה. (החלוקה לשלבים אלו הינה לצורך המחשה בלבד).

מבנה הלימודים: לימודים לתואר מוסמך במדיניות ציבורית (M.A) אורכים שנתיים ומתקיימים במספר אוניברסיטאות ומכללות בישראל. הלימודים מתקיימים לרוב בשני מסלולים, במסלול המחקרי (עם תזה) או במסלול העיוני (ללא תזה). במהלך הלימודים נלמדים קורסים תיאורטיים במקביל  לרכישת כלים מעשיים לעבודה בתחום תוך פיתוח יכולת הבנה של תהליכים פוליטיים, כלכליים וחברתיים.

אפשריות ללימודי המשך: לבוגרים שסיימו תואר שני במסלול  המחקרי (עם תזה), ישנה אפשרות להמשיך ללימודי דוקטורט ולעסוק מחקר בתחום, במידה וסיימו את לימודי המוסמך עם הישגים אקדמיים גבוהים.

השתלבות תעסוקתית: מדינות דמוקרטיות שיש בהם שירות ציבורי איכותי, המורכב מעובדי ציבור בעלי הכשרה מתאימה צומחות מהר יותר ממדינות אחרות. כך, שההתפתחות הטבעית של בוגרי תואר שני במדיניות ציבורית הינה במגזר הציבורי, וניתן למצוא בוגרים המשתלבים בתפקידי ניהול ומנהלה במשרדי ממשלה, בפוליטיקה, בחברות ממשלתיות, במינהל הציבורי, ברשויות המקומיות, במגזר השלישי ובתחומי ניהול נושקים.




מאמרים נוספים בתחום מדעי החברה והרוח

לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649