שפות- לימודי תואר או תעודה

שפות – לימודי תואר או תעודה? 

בעולם המודרני לימודים גבוהים והכשרה  על תיכונית הפכו להכרח. הסיבות לכך רבות ושונות, אולם התוצאה היא כי כישורים מתאימים אינם מספיקים וכאשר פונים למצוא עבודה יש צורך להציג את התעודות המתאימות. אדם המבקש לעסוק במקצוע מסוים או למלא תפקיד מסוים צריך לדאוג כי רכש את ההשכלה המתאימה. השכלה זו לא חייבת להיות השכלה אקדמית (תואר ראשון, שני וכו’) ופעמים רבות ניתן להשיג את המטרה המבוקשת באמצעות לימודי תעודה. 

ישנם מספר הבדלים ברורים בין לימודי תואר ולימודי תעודה. לימודי תואר הם לימודים גבוהים במוסד אקדמי הנמשכים תקופה של 3-4 שנים, תלוי במקצוע ובמוסד הלימודים. כדי לסיים את הלימודים על הסטודנט להשלים מסלול לימודים ובו מספר נקודות לימוד הנקבע מראש בתחום הלימוד ובתחומים נוספים שנועדו לתת העשרה כוללת לסטודנט. בסיום הלימודים בוגרי מסלול הלימודים לתואר מקבלים תעודת תואר ראשון BA, והם יכולים לבחור ולהמשיך במסלול האקדמי ולהמשיך לתואר שני.

מנגד, לימודי תעודה הם לימודים על תיכוניים המעניקים הכשרה המתמקדת בתחום או מקצוע מסוימים, כמו למשל לימודי תעודה בתחום תרגום מאנגלית לעברית. לרוב, משך זמן הלימודים לקבלת התעודה קצרים בהרבה ממשך הלימודים לתואר התעודה (מספר חודשים עד שנה וחצי) ובסופם הבוגרים מקבלים תעודה המוכרת על ידי הגורמים הרלבנטיים, המעידה על הכשרה ייעודית. לימודי התעודה יכולים להיות מעין תואר אקדמי זוטר או מקצועיים גרידא אך תמיד יקנו לסטודנט מקצוע עם הסמכה. 

אחד תחומי הלימוד המציעים לסטודנט את האפשרות לבחור בין שני מסלולי הלימוד הוא תחום השפות. אוניברסיטאות ומכללות שונות מציעות מסלולי תואר ראשון ותארים מתקדמים כגון לדוגמא תואר ראשון בשפה ותרבות, שפה וספרות במגוון שפות (אנגלית, צרפתית, סינית ועוד) לצד גופים המציעים לימודי תעודה במגוון שפות. 

הגורם העיקרי המשפיע על ההחלטה במה לבחור הוא התחום המעשי בו מבקש הסטודנט לעסוק ועד כמה תואר ראשון הכרחי על מנת להיכנס לתחום ולהתקדם בו. ישנם מקצועות כגון רפואה ומשפטים בהם אין יכולת לעסוק ללא תואר אקדמי, אולם ישנם תחומים רבים, ובכלל זה תחום השפות, בהם לימודי תעודה מהווים הכשרה מספקת לכניסה לשוק העבודה בתחום. 

משך זמן הלימודים מהווה שיקול חשוב בבחירה. כפי שצוין מסלול הלימודים לתואר ראשון  ארוך בהרבה ממסלול לימודי תעודה האורך חודשים ספורים ומתמקד בתחום ובנושא הלימוד הספציפי כאשר הקורסים כולם רלבנטיים לעבודה בפועל. שיקול נוסף הוא הזמן העומד לרשות הסטודנט שכן לימודי תעודה מאפשרים ללמוד לצד עבודה במשרה מלאה ולימודי תואר ראשון לא תמיד מאפשרים זאת. 

ההיבט הכספי אינו רק בבחינת היכולת להתפרנס בזמן הלימודים אלא גם לממן את הלימודים. יש לזכור כי הלימודים יקרים, עלות הלימודים לתואר הם כ-10,000 ₪ לשנת לימודים (ובמכללות פרטיות המחיר גבוה בהרבה), כלומר כ- 30,000 ₪ לתואר, וזאת לעומת עלות לימודי תעודה הנמוכה בהרבה – ישנם קורסים קצרים וממוקדים בעלות של כ- 3,000 ₪ ולימודים ארוכים ומקיפים יותר שעלותם כ- 10,000 ₪. 

לסיכום, אם ברצונכם ללמוד שפה ולעסוק בה יש לכם את האפשרות לבחור מגוון אפשרויות במסגרות שונות של מסלולי לימוד והכשרה שיאפשרו לכם להשיג את מטרתכם, עליכם רק לבחון את ההיבטים השונים ולראות את המסלול הנכון עבורכם. 


המאמר נכתב על ידי תומר שפירא, מתרגם בחברת ביירון שירותי תרגום ושפות.

 




לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649