המכללה להנדסה אפקה

תואר ראשון בהנדסה מכנית .B.Sc

  • סוג הלימודים במוסד:
     לימודי תואר ראשון ,לימודי תואר שני ,לימודי הנדסה
  • אזור גיאוגרפי:
     גוש דן - מבצע קדש 38, תל אביב

הלימודים מתקיימים בתל אביב

אודות תואר ראשון בהנדסה מכנית B.Sc:
הנדסה מכנית (הנדסת מכונות) משלבת בין מדעי היסוד למדעי ההנדסה במטרה לפתח, לתכנן, לייצר ולתחזק מערכות מכניות מורכבות ומערכות אנרגיה. לדוגמא: כלי רכב, מנועים, מבנים, מערכות להפקת אנרגיה, מערכות המנצלות אנרגיה, מערכות מיזוג אוויר, מכונות ייצור, מערכות לשימושים ביתיים, רובוטיקה ומגוון רחב של מכונות ומערכות מורכבות. למעשה, כל מערכת הכוללת בתוכה חלקים נעים, או מערכת המשלבת בתוכה שימוש באנרגיה, מחייבת השתתפות מהנדס מכונות בפיתוחה, תכנונה וייצורה.
התוכנית נועדה להכשיר מהנדס בעל ידע נרחב במקצועות יסוד הנדסיים, וניסיון מעשי בטכנולוגיות לפיתוח מערכות מכניות ומערכות מורכבות, המשלבות מספר תחומים.
הלימודים מתחילים באוקטובר 2020 ובמרץ 2021

תנאי קבלה:
◄ קבלה על סמך פסיכומטרי - סף הקבלה המינימלי לשנת הלימודים תש"פ בכל מחלקות הלימוד הינו ציון 600 בבחינה הפסיכומטרית. תוצאות הבחינה הפסיכומטרית תקפות למשך עשר שנים ממועד הבחינה
◄ קבלה על סמך תעודת בגרות - מועמדים בעלי זכאות לתעודת בגרות מלאה, כאשר נדרשת בגרות במתמטיקה 4 יחידות לימוד בציון 85 ומעלה / 5 יחידות לימוד בציון 75 ומעלה. בנוסף יש להציג בגרות באנגלית 4 יחידות לימוד בציון 70 ומעלה
◄ קבלה על סמך דיפלומת הנדסאי - דיפלומת הנדסאי מה"ט / משרד החינוך בממוצע ציונים של 85 לפחות, במבחנים החיצוניים ופרויקט הגמר (לא כולל הגנה על פרויקט גמר או ציוני מעבדות)
◄ קבלה על סמך לימודים קודמים - תואר אקדמי מלא ממוסד אקדמי מוכר, ובלבד שממוצע הציונים הוא 80 ומעלה.

* בכל אפיקי הקבלה חובה לעמוד בתנאי הסף לבגרות – 4 יחידות לימוד במתמטיקה בציון 80 ומעלה או 5 יחידות לימוד במתמטיקה בציון 70 ומעלה.

התמחויות:
◄ מערכות רכב -
ההתפתחויות הטכנולוגיות ועליית המודעות לשימוש באנרגיה ירוקה, הניעו גם את עולם הרכב הגלובלי "לשנות הילוך" ולקדם פיתוח הנדסי של מערכות רכב בהתאמה לעידן החדש. שינויים אלה כבר הובילו לפיתוחים הנדסיים פורצי דרך כמו הרכב החשמלי וההיברידי וממשיכים להוות אתגר עבור מהנדסים מומחים בתחומם בכל העולם.
התמחותה של מכללת אפקה בהכשרה רב תחומית, יצירתית וגלובלית ותוכנית הלימודים הייחודית שגיבש צוות המכללה בשיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים בתעשיית הרכב בישראל*, מעניקים לסטודנטים הזדמנות מיוחדת ללמוד תחום מבוקש במוסד האקדמי המוכר ע"י התעשייה אליה יצטרפו בתום לימודיהם.
הלימודים במסלול התמחות זה מכשירים את הסטודנטים לעסוק בתחום מערכות הרכב על מגוון רבדיו, כולל הבנה, תכנון ואחזקת מערכות רכב, כמו גם לרכוש ידע חיוני בנושאי חקיקה, איכות סביבה וכלכלה משלימים, בהתאם. תוכנית הלימודים בהתמחות זו מתמקדת במערכות המורכבות הייחודיות לכלי הרכב, כגון החל מערכות המנוע, ההיגוי, העברת הכוח והבלימה, וסוקרת אותן לעומק. זאת בנוסף לעיסוק במבנה ותכנון הרכב, ואמצעי הבטיחות הבקרה ואיכות הסביבה.
ההתמחות במסלול זה מאפשרת לסטודנטים להצטרף לקהילת המהנדסים המכניים המתמחים במערכות רכב, לפתח קריירה מקצועית במרבית תחומי ההנדסה המכנית, ולהציע יכולות ייחודיות אשר יבדלו אותם בתחום תעשיית הרכב. בתום לימודיהם בהתמחות זו, יפתחו בפני הבוגרים מגוון הזדמנויות להשתלב במאות חברות ישראליות המפתחות ומייצאות מוצרים לתעשיית הרכב העולמית, במערכת הביטחון המפתחת פתרונות עצמאיים בתחום, במשרד התחבורה וכן בקרב יבואני הרכב, מכוני הרישוי ועוד.
תעשיית הרכב משוועת למהנדסים המסוגלים לפתח מערך הנדסי רב-תחומי, המספק מענה להיבטים טכנולוגיים, כלכליים ובטיחותיים בתחום רכיבי התוכנה, האלקטרוניקה, החומרים, החיישנים, הנדסת האנוש, המכניקה והבקרה, ומאפשר את תפעולם ההרמוני בגוף הרכב.

*משרד התחבורה, איגוד יבואני הרכב, מדור רכב ומערכות בצה"ל, לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל, איגוד המוסכים, ועוד.

*מלגות הקרן המשפחתית של סטלה ויואל קרסו:
מלגות לסטודנטים הלומדים התמחות מערכות רכב במסגרת לימודי הנדסה מכנית בשנה השלישית ומעלה (מלגות עבור הצטיינות אקדמית, פעילות חברתית והתנסות מקצועית בחו"ל).

◄ חומרים -
כתחום הנמצא כיום בחזית הטכנולוגיה בארץ ובעולם, מדע החומרים מהווה בסיס לעבודתו של המהנדס המכני, ומשפיע על מכלול תהליכי קבלת ההחלטות ותהליכי העבודה בתכנון המוצר. לרשות המהנדס המתכנן עומדים מגוון רחב של חומרים, כגון: מתכות, סגסוגות ייחודיות, חומרים מרוכבים, פולימרים, פלסטיקה ועוד, אותם הוא מתאים לדרישות תכנון שונות כגון חוזק ומשקל ולהיבטים כלכליים. לפיכך, על מנת לאפשר לארגון לייצר מוצרים איכותיים תוך שמירה על רמת ביצועים אופטימאלית ומניעת כשלים עתידיים, נדרשים מהנדסי מכנית לידע והבנה מעמיקה בתחום החומרים.
מסלול ההתמחות במדע החומרים מכשיר סטודנטים לעסוק בתחומים הקשורים במבנה ותכונות החומר, ומאפשר להם לפתח הבנה מעמיקה בתחום, המסייעת לפתח חומרים חדשים וטכנולוגיות ייצור חדשניות, לייצר מוצרים איכותיים ולנהל ולייעל תהליכי בדיקות אפיון ובקרת איכות.
במהלך הלימודים בתוכנית הייחודית של אפקה נחשפים הסטודנטים למכלול שלבי תהליך הייצור ורוכשים כלים וידע בסוגי ומבנה חומרים, בחירת חומרים, קריטריונים בתכנון הנדסי, תהליכי ייצור ואפיון ועוד. זאת במסגרת קורסי ההתמחות שמציעה התוכנית, הכוללים לימודי חומרים מרוכבים, חומרים קראמיים, חומרים מתקדמים, פולימרים וטכנולוגיות פלסטיקה, מתכות, תכונות מכאניות ובדיקות לא-הורסות, חקר הכשל, הגנה נגד קורוזיה וציפויים, מכניקת השבר, תהליכי ייצור מתקדמים, ועוד.
נחיצותם של מהנדסי מכנית בעלי התמחות בחומרים בצוות המהנדסים של הארגון והמפעל הולכת וגוברת בשל החשיבה המערכתית המאפיינת תחום התמחות זה. התמחות במסלול חומרים פותחת בפני הבוגרים אין ספור אפשרויות להשתלב בתפקידי מפתח הדורשים שילוב בין ידע מכני עם מדע החומרים, בתעשיות הביטחוניות והאזרחיות, בתהליכי ייצור ואבטחת איכות ובתחומי מחקר ופיתוח רכיבים וחומרים לתעשיות ההיי-טק, הרפואה והתעופה, כמו גם להמשיך את לימודיהם לתארים מתקדמים במוסדות להשכלה גבוהה.

◄ מכניקת מוצק -
מכניקת מוצק עוסקת בבחינת השינויים בגופים מוצקים בהיבטי דינמיקה, חוזק חומרים, קריסה, שבר, אלסטיות, התעייפות ותנודות, כתוצאה מכוחות ועומסים שונים הפועלים עליהם.
כאחד ממסלולי ההתמחות הקלאסיים בהנדסה מכנית, ההתמחות במכניקת מוצק מאפשרת לסטודנטים להתמקצע בתחום התכן המכני על מגוון היבטיו, וללמוד כיצד לבנות מערכות איכותיות בהיבטי משקל, תנועה ודיוק מכלולים, תוך התחשבות באילוצי עלויות, חומרי גלם ואתגרים טכנולוגיים.
הלימודים במסלול זה מקנים ידע נרחב בתכן מבנים, תכנון, חישוב, אחזקה ושימור של מערכות ומנגנונים, אלסטיות, מכניקת השבר והחומרים, וייצור מערכות. במקביל לנושאי הלימוד התיאורטיים, התכנית מאפשרת לסטודנטים להתנסות בכלים ממוחשבים המסייעים בתכנון מכני, ביצוע אנליזות של אלמנטים סופיים (FEM), שרטוט ממוחשב (CAD), בניית מודלים גאומטריים וויזואליים בעזרת מחשב, ובניית מודלים ממוחשבים לסימולציה של פעולות ותנועות.
כל ארגון שפעילותו העסקית מתבססת על תכנון הנדסי יעדיף להעסיק מהנדסים בעלי התמחות במכניקת מוצק. לימודי הנדסה מכנית עם התמחות במכניקת מוצק פותחת בפני בוגרי התכנית עולם עשיר של הזדמנויות להשתלב בחברות וארגונים המשלבים בפעילותם תכן מכני והנדסי דוגמת חברת ישקר, התעשייה האווירית, צה"ל, התעשייה הרפואית, חברות ההיי-טק, חברות תכנון וייעוץ ומפעלים העושים שימוש רב במכשור מכני.

◄ זרימה ואנרגיה -
אנרגיה והשלכותיה האסטרטגיות, המדיניות והכלכליות נמנית על התחומים המרכזיים בסדר היום הכלכלי והחברתי של ארגונים בינלאומיים, כגון ה- OECD, האו"ם והאיחוד האירופי, ושל משרד התשתיות הלאומיות, משרד האנרגיה והמים, ומשרדי ממשלה אחרים במדינת ישראל. במגזר העסקי אנרגיה מהווה תחום פעילות מרכזי לחברות רבות בארץ, החל מחברות ותיקות כמו חברת החשמל וסולל בונה שנרכשה ע"י חברת סימנס הגרמנית, וכלה בחברות הזנק צעירות (סטארט אפים) העוסקות בעיקר בתחום האנרגיות המתחדשות. הגילויים האחרונים של מרבצי גז טבעי תת-ימיים סמוך לחופי ישראל יחד עם הפוטנציאל הרב הגלום בהם, מאיצים את התפתחותם של תחומי האנרגיה השונים בישראל ומצטרפים לפרויקטי אנרגיה רחבי היקף המיושמים בארץ על-ידי חברות הנדסה מקומיות ובינלאומיות.
כאחת מהתמחויות היסוד בלימודי הנדסה מכנית זרימה ואנרגיה עוסקת בשינויים ה"נסתרים" המתרחשים בגופים המרכיבים את המערכת המכנית (כמו חום ואנטרופיה), כמו גם בהבנת התהליכים הקשורים בזרמים השונים במערכת, והשינויים החלים בהם. הלימודים במסלול התמחות זה מקנים ידע מקיף וראייה רחבה בתחום הזרימה והאנרגיה, בד בבד עם הכרות מעמיקה עם נושאים רלוונטיים בתרמו-דינמיקה, תורת הזרימה, מערכות ייצור כוח וחום, אנרגיה מתחדשת, מיזוג אויר, אנליזות זרימה ומעבר חום.
התמחות במסלול הזרימה והאנרגיה של מכללת אפקה פותחת בפני בוגריה מגוון רחב של אפשרויות להשתלב בארגונים הפועלים במשק האנרגיה והמים במגזר המוסדי והציבורי, ובצמתים בהם נידונה תשתית ואסטרטגית האנרגיה בכללם: משרדי ממשלה, מערכת הביטחון, וועדות בניה ושלטון המוניציפאלי. זאת לצד היכולת למלא תפקידים מרתקים בתחומי תכנון מערכות זרימה, תכנון מערכות מיזוג מרכזיות, ניהול מרכזי אנרגיה של צרכנים גדולים (כגון: שדות תעופה, בתי חולים, מחנות צה"ל, נמלים, מכוני מחקר, תעשיות, מערכי רכבות ועוד) ובתפקידי תכנון מפורט של מערכי אנרגיה וזרימה בחברות ייעוץ הנדסי, דלק וגז, ייצור, הולכה והובלה.
כמו כן, הכלים והידע שמקנה ההתמחות במסלול זה מאפשרים לבוגרים לשמש בתפקידי הנדסה ופיתוח בחברות העוסקות בתחום האנרגיה המתחדשת (גיאותרמית, סולרית, תרמית, פוטו-וולטאית, הידרו-אלקטרית, רוח וגלי ים) ובתפקידי ייעוץ טכנולוגי ואנליטי למקבלי החלטות.

◄ מכטרוניקה - רובוטיקה -
מכטרוניקה היא תחום הנדסה אינטרדיסציפלינרי העוסק במכשור אלקטרו-מכני ומשלב בין הנדסה מכנית, הנדסת חשמל ואלקטרוניקה והנדסת תוכנה. התחום שצמח מתוך שילוב של מכשור מכני ובקרה אלקטרונית נועד ליצור מערכות משולבות רב תכליתיות פשוטות, אמינות, וזולות יותר, התפתח במרוצת הזמן גם לתחומים אחרים. רובוטים, כלי רכב אוטונומיים, מערכות ייצור, מצלמות עם מיקוד אוטומטי, כוננים קשיחים וכיוצא באלה הן מערכות מכטרוניות הכוללות תשתית מכנית, אלמנטים אלקטרוניים ובקרה ממוחשבת.
ההתמחות במכטרוניקה-רובוטיקה מעניקה לסטודנטים ידע רחב במגוון תחומי ההנדסה. תכנית הלימודים מתמקדת בתחומי הרובוטיקה והבקרה ומשלבת לימודי תוכנה ואלקטרוניקה בכדי להכשיר את הבוגרים לעבודה מולטי דסיפלינרית עם מערכות משולבות, ולהתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים רב-תחומיים מתקדמים. ההשכלה הרב תחומית שמעניקה ההתמחות בתכנית הייחודית של אפקה, מציידת את בוגריה בארגז כלים נוסף לעבודה עם מערכות אלקטרוניקה ותוכנה, ומאפשרת להם, לתכנן מערכות בקלות רבה יותר ולהעמיק את הזיקה לתחומי הטכנולוגיה המתקדמת, הבקרה והמיכון המדויק המאפיינים את עולם ההייטק.
התמתחות במסלול מכטרוניקה-רובוטיקה של אפקה פותחת בפני בוגריה עולם שלם של אפשרויות להשתלב בתעשיית הרובוטיקה, על מגוון נגזרותיה, ובתחומי פיתוח מערכות מכטרוניות ומערכות בקרה, האופייניים לארגונים במגזרי ההיי-טק, התעשייה הצבאית והתעשייה האווירית, בהם רב הביקוש למומחים בנושאי בקרה ומערכות מכטרוניות.

אפשרויות תעסוקה:
בוגרי התוכנית יוכל להשתלב בתפקידי מפתח שונים במחלקות התכנון, הפיתוח, הייצור, והתחזוקה ואף להתפתח מקצועית לתפקידי ניהול בכירים בארגונים, חברות ומוסדות מובילים בתעשייה במגזר העסקי והפרטי בתחומי: ההייטק, הטכנולוגיה, הביטחון, הממשלה, הרפואה, התשתיות, ועוד.
◄ משרות בתחום פיתוח ותכנון הנדסי, תחזוקה, שיווק ומכירות.
◄ חברות מבוססות בתחום ההנדסה הקלאסי כמו התעשייה האווירית, צה’ל, אלביט, תעשייה צבאית, חברת החשמל, מקורות, צינורות המזרח התיכון ורפ’ט (רשות פיתוח טנקים).
◄ בחברות היי-טק וחברות סטארט-אפ כמו APPLIED MATERIALS , אורבוטק, קודאק-סייטאקס, וחברות לאנרגיה מתחדשת כמו אורמת, ברייט סורס ועוד.

מבנה תוכנית הלימודים:
לצורך קבלת התואר יש לצבור 160 נ"ז לפי הפירוט הבא:
◄ 137 נ"ז נצברות מלימודי החובה.
◄ 23 נ"ז נצברות מקורסי הבחירה.

השאר/י פרטים ללא כל התחייבות וקבל/י את כל המידע אודות תואר ראשון בהנדסה מכנית .B.Sc. במכללת אפקה.


כל מסלולי הלימוד של  המכללה להנדסה אפקה


לימודים + נרשמים ללימודים  -כל ההצעות ללימודים בישראל יועצי הלימודים שלנו ישמחו לעזור לכם ללא תשלום בטלפון 073-2158649